Перейти к содержимому

Kutse taotlus ja hindamine

Kirjapõhjad taotlejaga suhtlemiseks

Taotlus vastab nõuetele

Lugupeetud Mari Maasikas

Teie taotlus vastab nõuetele. Ühtlasi annan teada, et teie vestlus hindamiskomisjoni liikmetega toimub 10.10.2024 Koordinaatorite Kojas, Mustamäe tee 16, 3. korrus.

Vestlus algab kell 10. Palume kohal olla 15 minutit enne vestluse algust.

Vestluseks eraldi ette valmistada ei ole vaja ja see põhineb portfoolios käsitletule. Vestluse eesmärk on selgitada teie kutsealast kompetentsust. Vestluse tulemusel teeb hindamiskomisjon kutsekomisjonile ettepaneku kutse anda või mitte anda.

Tutvu kutse andmise protsessiga ülevaatliku skeemi abil.

Kirja manuses on teave kutse taotluse menetlemisel kogutavate isikuandmete töötlemise kohta.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Puudustest teavitamine

Lugupeetud Mari Maasikas

Esitasite taotluse koordinaator, tase 6 kutse saamiseks.

Hindasin teie taotluse vastavust kutse andmise korras nimetatud nõuetele ja tuvastasin allnimetatud puudused:

  1. Puudus 1
  2. Puudus 2
  3. Puudus 3

Tulenevalt haldusmenetluse seaduse § 15 lõikest 2 palume puudused kõrvaldada ja esitada nõuetekohane taotlus hiljemalt 25.10.2024 (kaks nädalat).

Tähtpäevaks puuduste kõrvaldamata jätmisel jätab Koordinaatorite Koda teie taotluse kutse saamiseks läbi vaatamata.

Tutvu kutse andmise protsessiga ülevaatliku skeemi abil.

Kirja manuses on teave kutse taotluse menetlemisel kogutavate isikuandmete töötlemise kohta.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Taotluse kättesaamise kinnitus

Lugupeetud Mari Maasikas

Olen teie taotluse kätte saanud. Tutvu kutse andmise protsessiga ülevaatliku skeemi abil.

Kirja manuses on teave kutse taotluse menetlemisel kogutavate isikuandmete töötlemise kohta.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Puudused on kõrvaldatud

Lugupeetud Mari Maasikas

Teavitan, et taotlus vastab nüüd nõuetele.

Ühtlasi annan teada, et teie vestlus hindamiskomisjoni liikmetega toimub 10.10.2024 Koordinaatorite Kojas, Mustamäe tee 16, 3. korrus.

Vestlus algab kell 10. Palume kohal olla 15 minutit enne vestluse algust.

Vestluseks eraldi ette valmistada ei ole vaja ja see põhineb portfoolios käsitletule. Vestluse eesmärk on selgitada teie kutsealast kompetentsust. Vestluse tulemusel teeb hindamiskomisjon kutsekomisjonile ettepaneku kutse anda või mitte anda.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Kutse andmise otsus

Lugupeetud Mari Maasikas

Teavitan, et koordinaatori kutsekomisjon tegi 10.10.2024 teie taotluse koordinaator, tase 6 kutse saamiseks kohta otsuse anda teile taotletud kutse. Manuses on väljavõte kutsekomisjoni otsusest.

Ühtlasi märgin, et kutse on kantud kutseregistrisse: link kutseregistri kandele

Avaldasite soovi saada kutsetunnistus ka paberkandjal. Paberkandjal tunnistuse saate kätte tulles sellele järgi Koordinaatorite Kojast, Mustamäe tee 16, 3. korrus, alates 10.11.2024. Tulekust palume ette teatada numbril 5378954.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Kutse mitte andmise otsus arvamusteks

Lugupeetud Mari Maasikas

Teavitan, et koordinaatori kutsekomisjon tegi 10.10.2024 teie taotluse koordinaator, tase 6 kutse saamiseks kohta otsuse mitte anda teile taotletud kutset ja koostas selle kohta otsuse eelnõu, mille leiate kirja manusest.

Tuginedes haldusmenetluse seaduse § 40 lõigetele 1 ja 2 anname Teile võimaluse esitada kirjalikult oma arvamus ja vastuväited otsuse eelnõu kohta. Arvamus ja vastusväited palume esitada hiljemalt kahe nädala jooksul alates kirja saamisest. Palume meid teavitada, kui olete kirja kätte saanud vastates sellele kirjale.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Kutse mitte andmise otsus

Lugupeetud Mari Maasikas

Teavitan, et koordinaatori kutsekomisjon tegi 31.10.2024 teie taotluse koordinaator, tase 6 kutse saamiseks kohta otsuse mitte anda teile taotletud kutset. Manuses on väljavõte kutsekomisjoni otsusest.

Ühtlasi märgin, et teil on õigus vaidlustada kutsekomisjoni otsus haldusmenetluse seaduses sätestatud tingimustel ja korras vaide esitamisega kutse andjale või kaebusega halduskohtusse halduskohtumenetluse seaduse alusel. Kutsekomisjoni vaideotsus on õigus edasi kaevata halduskohtumenetluse seadustikus sätestatud tingimustel ja korras halduskohtusse.

Lugupidamisega
Mirel Pohl
Koordinaatorite Koda
kutsekoordinaator

Hea teada

Taotluse nõuetele vastavuse hindamine ja puuduste kõrvaldamine on vajalik, et tagada protsessi läbipaistvus ja taotleja võimalus oma kompetentsust tõestada.

Vestlus peaks olema juhitud selgelt ja efektiivselt, isegi kui taotleja kaldub teemast kõrvale. Hindajatel tuleb õppida, kuidas juhtida vestlust paindlikult, et ka keerulistes olukordades püsida teemas.

Hindamiskomisjoni ettepaneku põhjendamine on oluline nii kandidaadi õiguste kaitsmiseks kui ka kutsekomisjoni tegevuse usaldusväärsuse tagamiseks. 

Kutsekomisjoni otsuse tegemine

Haldusakti üldnõuded (HMS § 54)

Haldusakt on õiguspärane, kui see on:

  • antud pädeva haldusorgani poolt andmise hetkel kehtiva õiguse alusel ja sellega kooskõlas;
  • proportsionaalne;
  • kaalutlusvigadeta;
  • vastab vorminõuetele.
Vorminõuded (HMS § 55)
  • Haldusakt peab olema selge ja üheselt mõistetav.
  • Haldusakt antakse kirjalikus vormis, kui seaduse ja määrusega ei ole sätestatud teisiti.
  • Kirjalikus haldusaktis märgitakse selle andnud haldusorgani nimetus (NB! Kutsekomisjoni esimees) või tema volitatud isiku nimi ja allkiri, haldusakti väljaandmise aeg.
  • Haldusaktis tuleb märkida selle vaidlustamisviide, kuid selle puudumine ei mõjuta akti kehtivust ega vaidlustamise tähtaega.

Haldusakti põhjendamine (HMS § 56)

  • Kirjalik haldusakt ja soodustava haldusakti andmisest keeldumine peab olema kirjalikult põhjendatud. Haldusakti põhjendus esitatakse haldusaktis või menetlusosalisele kättesaadavas dokumendis, millele on haldusaktis viidatud.
  • Haldusakti põhjenduses tuleb märkida haldusakti andmise faktiline ja õiguslik alus.
  • Kaalutlusõiguse alusel antud haldusakti põhjenduses tuleb märkida kaalutlused, millest haldusorgan on haldusakti andmisel lähtunud.
  • Haldusakti andmise faktilist alust ei pea põhjenduses näitama, kui haldusakti adressaadi taotlus rahuldati ja kolmanda isiku õigusi ega vabadusi ei piirata.
  • Haldusakti motiveerimine on abinõu, et isik, kellele on haldusakt adresseeritud, saaks aru, kas tema õigusi on kitsendatud seaduslikult ja vajadusel oma õigusi kaitsta. Samuti võimaldab haldusakti põhjendamine selle seaduslikkust kontrollival asutusel otsustada, kas haldusakt on seaduslik, kuna haldusakti motiveerimine tagab selle kontrollitavuse. Motiveerimata haldusakt on õigusvastane juba seepärast, et pole võimalik kontrollida, miks ja millisel õiguslikul alusel on haldusakt antud.
  • NB! Kollektiivne otsus ei vabasta põhjendamise kohustusest!
  • Haldusakti põhjendamine koosneb reeglina kahest olulisest komponendist: subsumeerimine ja kaalutlusõiguse teostamine.
    • Subsumeerimine tähendab faktiliste asjaolude paigutamist õigusnormi abstraktse faktilise koosseisu alla, nt kui kutse eeldusena on sätestatud ehitusalase kõrghariduse olemasolu, tuleb tuvastada, kas faktiliselt selline haridus on omandatud.
    • Kaalutlusõiguse teostamine tähendab normist tuleneva otsustusvabaduse teostamist, nt kui kutse andjale on antud kaalutluspädevus väljastada kutsetunnistus tavapärasest lühema kehtivusajaga või kui otsuse tegemisel tuleb kohaldada määratlemata õigusmõistet, nt „hea tava“.
  • Kaalutlusvead
    • Kaalutlusõiguse teostamata jätmine. Kaalutlusnorm kohustab haldusorganit kaalumist läbi viima ja selle teostamata jätmine on kaalutlusviga.
    • Kaalutlusõiguse ületamine. Kaalutlusnorm seab haldusorganile otsustamise piirid, millest ei tohi väljuda (valida tagajärge, mida ei ole õigusnormiga ette nähtud).
    • Kaalutlusõiguse mitte eesmärgipärane kohaldamine (kõrvalekaldumine seaduse eesmärgist ja mõttest).
    • Põhiseaduslike väärtustega mittearvestamine, eelkõige proportsionaalsuse põhimõtte eiramine (sobimatu või ebaproportsionaalne tagajärg, õiguspärase ootuse eiramine).
    • Väljakujunenud halduspraktikast põhjendamatu kõrvalekaldumine (võrdse kohtlemise põhimõtte rikkumine).
    • Kaalumise puudulikkus (ei selgitata välja kõiki olulisi asjaolusid või jäetakse need tähelepanuta).
  • Haldusakti teatavaks tegemine
    • Haldusakt kehtib adressaadile teatavaks tegemisest või kättetoimetamisest alates, kui haldusaktis ei ole ette nähtud hilisemat kehtima hakkamist HMS § 61 lg 1.
    • Haldusakt tehakse menetlusosalisele teatavaks vabas vormis, kui seaduses või määruses ei ole sätestatud teisiti. HMS § 62 lg 1 Vt konkreetse kutse andmise korra nõudeid.
    • Positiivne otsus saab teatavaks, mh kutsetunnistuse registrisse kandmisega.
    • Negatiivne otsus tuleb HMS § 62 lg 2 kohaselt kätte toimetada.
    • Kutsetunnistuse kehtetuks tunnistamisel erisäte KutS § 22 lg 2: tähtkiri ja teade AT-s.

Hea teada

Milline on õiguspärane kutse andmise või mitteandmise otsus?
Otsus on õiguspärane, kui selle on teinud kutse andja kutsekomisjon kehtiva õiguse alusel ja see on proportsionaalne, kaalutlusvigadeta ja vastab vorminõuetele.

Millised on otsuse vorminõuded?
Otsus peab olema selge ja üheselt mõistetav, kirjalik ning sisaldama kutse andja kutsekomisjoni nime, kutsekomisjoni esimehe allkirja ja otsuse tegemise aega.

Kas otsust peab põhjendama?
Jah, üldjuhul on põhjendamine vajalik tuues välja otsuse faktilised ja õiguslikud alused. Kutsekomisjoni kollektiivne otsus ei vabasta põhjendamise kohustusest, sest iga haldusakt peab olema piisavalt motiveeritud ja arusaadav.
Põhjendamine pole vajalik, kui kutse andmise taotlus rahuldati ja kutse anti.

Miks on otsuse põhjendamine oluline?
Põhjendamine tagab, et adressaat mõistab haldusakti seaduslikkust ja saab vajadusel oma õigusi kaitsta, samuti võimaldab põhjendamine akti seaduslikkust kontrollival asutusel hinnata, kas akt on õiguspärane.

Millal hakkab otsus kehtima?
Otsus kehtib taotlejale teatavaks tegemisest või kättetoimetamisest, kui ei ole määratud hilisemat kuupäeva. Positiivse otsuse puhul loetakse see teatavaks tehtukskutsetunnistuse registrisse kandmisega.

Vaie, vaide menetlemine

Vaide sisulised ja vormilised nõuded

Nõuded vaidele (HMS § 76):

  • Vorminõuet ei ole, st vaie võib olla ka suuline, mis tuleb protokollida!
  • haldusorgani nimetus , kellele vaie on esitatud.
  • vaide esitaja nimi või nimetus , postiaadress ja sidevahendite numbrid.
  • vaidlustatava haldusakti või toimingu sisu.
  • põhjused, miks vaide esitaja leiab, et haldusakt või toiming rikub tema õigusi.
  • vaide esitaja selgelt väljendatud nõue (nt tunnistada tervikuna kehtetuks).
  • vaide esitaja kinnitus selle kohta, et vaieldavas asjas ei ole jõustunud kohtuotsust ega toimu kohtumenetlust.
  • vaidele lisatud dokumentide loetelu.
  • Vaidele kirjutab alla selle esitaja või tema esindaja. Vaide esitaja esindaja lisab volikirja või muu volitust tõendava dokumendi, kui seda ei ole esitatud varem.
Vaide läbivaatamise ettevalmistamine
  • Puudustega vaides aitab haldusorgan puudused kõrvaldada või annab isikule 10 päevase tähtaja puuduste kõrvaldamiseks.
  • Vaie tagastatakse 7 päeva jooksul kirjaliku põhjendatud otsusega, kui (HMS § 79 lg 1):
    • isikul puudub õigus vaie esitada;
    • vaide esitaja ei ole määratud tähtajaks vaide puudusi kõrvaldanud;
    • mööda on lastud vaide esitamise tähtaeg ning seda ei ennistata;
    • samas asjas on olemas jõustunud kohtuotsus;
    • samas asjas toimub kohtumenetlus.
  • Vaide läbivaatamise ettevalmistamisel kuulatakse vajadusel ära asjast huvitatud isikute seletused, kogutakse tõendeid, kaasatakse ekspert, lahendatakse akti kehtivuse peatamise küsimus, tehakse teatavaks asja arutamise aeg ja koht.
Vaide läbivaatamine
  • Vaiet läbi vaadates kontrollitakse nii haldusakti andmise õiguspärasust kui otstarbekust. NB! Oluline erinevus kohtumenetlusest, kus kohus otstarbekusse üldjuhul sekkuda ei saa.
  • Vaiet läbi vaadates uuritakse dokumentaalseid tõendeid, kuulatakse ära asjast huvitatud isikute seletused ja ekspertide arvamused ning tunnistajate ütlused, vaadeldakse asitõendeid ja teostatakse paikvaatlusi.
  • Vaie lahendatakse 10 päeva jooksul, mida võib pikendada 30 päeva võrra (kokku 40 päeva). Pikendamisest tuleb teatada vaide esitajale.
Vaideotsus
  • Haldusakti kehtetuks tunnistamise nõude puhul saab haldusorgan vaide sisulisel läbivaatamisel kas vaide osaliselt või täielikult rahuldada ja haldusakti vastavalt kehtetuks tunnistada või jätta vaidle rahuldamata.
  • Vaideotsus vormistatakse kirjalikult ja selles märgitakse resolutsioon vaide lahendamise kohta. Vaideotsus toimetatakse vaide esitajale ja kolmandale isikule kätte
  • Vaide rahuldamata jätmisel peab vaideotsus olema põhjendatud ja sisaldama selgitust halduskohtule kaebuse esitamise kohta
  • Isikul, kelle vaie jäi rahuldamata või kelle õigusi vaidemenetluses rikuti, on õigus pöörduda 30 päeva jooksul vaideotsuse saamisest kaebusega halduskohtusse, nõudes vaideotsuse ja algse otsuse tühistamist või üksnes vaideotsuse tühistamist, kui vaideotsusega rikuti tema õigusi muul viisil kui vaide rahuldamata jätmine.

Korrektne vaie

Vaide esitaja:
Mari Mumm
Isikukood: 47405247891
Aadress: Kuuse 7
Telefon: 56478951, mari.mumm@hotmail.com

Kellele vaie esitatakse:
Kutsekomisjon
Kutse andja nimetus MTÜ Eesti Koordinaatorite Koda
Aadress: Sinilille 7, Tallinn
E-post: koordinaatoritekoda@kutse.ee

Vaide esitamise kuupäev:
09.11.2024

Vaide sisu:
Vaidlustatav otsus: Kutsekomisjoni otsus nr 10. kuupäev 10.10.2024, millega otsustati mitte anda mulle koordinaator, tase 6 kutset. Otsus tehti mulle teatavaks 10.10.2024.

Põhjused, miks vaie esitatakse:
Käesolevaga esitan vaide kutsekomisjoni otsuse nr 10 kohta, millega mulle keelduti andmast koordinaator, tase 6 kutset. Leian, et otsus on ebaõiglane ja ei vasta nõuetele järgmistel põhjustel:

  1. Hindamiskomisjoni liikmete erapoolikkus: Hindamiskomisjoni koosseis ei olnud sõltumatu. Kolmest hindamiskomisjoni liikmest olid kaks minu endised koolitajad, kes osalesid minu kutseõppes. Selline koosseis tekitab tõsiseid kahtlusi otsuse erapooletuse ja objektiivsuse suhtes, kuna nende varasemad kokkupuuted minuga võisid mõjutada nende hinnanguid. Seetõttu ei olnud hindamine sõltumatu ja objektiivne, nagu nõuab kutseseadus.
  2. Hindamisprotsessi puudused: Hindamiskomisjoni poolt kasutatud hindamismeetodid ei andnud adekvaatset ülevaadet minu kompetentsustest. Hindamismeetodid olid ebapiisavad ja hindamise käigus ei selgitatud piisavalt, kuidas kutse standardile vastavus määrati. Selle tulemusel tehti ekslikud järeldused minu oskuste ja kompetentside kohta.
  3. Tõendite arvestamine: Minu poolt esitatud täiendavad dokumendid, sealhulgas täienduskoolituste tunnistused ja töökogemust kinnitavad tõendid, jäeti hindamisprotsessis arvestamata. Kutsekomisjoni otsuses ei ole viidatud nendele dokumentidele, mis näitab, et neid ei käsitletud korrektselt ja terviklikult.
  4. Seadusjärgne selgituskohustus: Haldusmenetluse seaduse § 36 kohaselt oleks pidanud mulle andma rohkem selgitusi otsuse kujunemise protsessi kohta. Mul ei olnud võimalust tutvuda hindamisaruannete ja hindamiskomisjoni otsusega enne lõpliku otsuse langetamist, mistõttu minu õigus esitada vastuväiteid või täiendavaid selgitusi oli piiratud.

Nõue:
Palun kutsekomisjoni otsus nr 10 tühistada ning läbi viia uus hindamisprotsess, kus tagatakse hindamiskomisjoni sõltumatus ning arvestatakse kõiki esitatud tõendeid. Alternatiivina palun otsuse põhjenduste täiendamist, et saaksin selgemalt mõista, millistel alustel otsus tehti.

Kinnitus:
Kinnitan, et antud vaide kohta ei ole jõustunud kohtuotsust ega toimu kohtumenetlust samas asjas. Kõik vajalikud lisadokumendid on vaidele lisatud.

Lisatud dokumendid:

  1. Kutsekomisjoni otsus nr 10
  2. Täienduskoolituste tunnistused
  3. Töökogemust kinnitavad tõendid
  4. Hindamiskomisjoni otsus
  5. Muu asjakohane dokumentatsioon

Allkiri:
Mari Mumm
09.11.2024

Hea teada

Kellele tuleb vaie esitada?
Vaie tuleb esitada vaideorganile, milleks kutse andmise menetluses on kutse andja kutsekomisjon.

Mis on vaide esitamise tähtaeg?
Vaie tuleb esitada 30 päeva jooksul kutse andmise/mitte andmise otsusest teadasaamisest.

Mida teha, kui tähtaeg on mõjuvatel põhjustel mööda lastud?
Mõjuval põhjusel mööda lastud tähtaeg tuleb põhjendatud juhul ennistada.

Mida saab vaide esitaja nõuda?
Vaide esitaja saab nõuda kutse andmise/mitte andmise otsuse osalist või täielikku kehtetuks tunnistamist.

Mida teha, kui vaie on puudustega?
Puudustega vaides aitab vaideorgan puudused kõrvaldada või annab isikule tähtaja puuduste kõrvaldamiseks.

Millal vaie tagastatakse seda sisuliselt lahendamata?
Vaie tagastatakse 7 päeva jooksul kirjaliku põhjendatud otsusega, kui:

  • isikul puudub õigus vaie esitada;
  • vaide esitaja ei ole määratud tähtajaks vaide puudusi kõrvaldanud;
  • mööda on lastud vaide esitamise tähtaeg ning seda ei ennistata;
  • samas asjas on olemas jõustunud kohtuotsus;
  • samas asjas toimub kohtumenetlus.

Mis on vaide lahendamise tähtaeg?
Vaie lahendatakse 10 päeva jooksul, mida võib pikendada 30 päeva võrra (kokku 40 päeva). Pikendamisest tuleb teatada vaide esitajale.

Mis vormis vormistatakse vaideotsus?
Vaideotsus vormistatakse kirjalikult ja selles märgitakse resolutsioon vaide lahendamise kohta.

Millised on isiku õigused, kelle vaie jäi lahendamata või kelle õigusi vaidemenetluses rikuti?
Isikul, kelle vaie jäi rahuldamata või kelle õigusi vaidemenetluses rikuti, on õigus pöörduda 30 päeva jooksul vaideotsuse saamisest kaebusega halduskohtusse, nõudes vaideotsuse ja algse otsuse tühistamist või üksnes vaideotsuse tühistamist, kui vaideotsusega rikuti tema õigusi muul viisil kui vaide rahuldamata jätmine.

Mis on vaideotsuse sisu vaide sisulisel läbivaatamisel, kui isik on taotlenud kutse andmise/mitte andmise otsuse kehtetuks tunnistamist?
Otsuse kehtetuks tunnistamise nõude puhul saab vaideorgan vaide sisulisel läbivaatamisel kas vaide osaliselt või täielikult rahuldada ja otsuse vastavalt kehtetuks tunnistada või jätta vaidle rahuldamata.

Перейти к содержимому