Перейти к содержимому
Перейти к содержимому
Esileht » Vajadus välistööjõu järele kasvab

Vajadus välistööjõu järele kasvab

Eesti tööturul jääb järgneva kümnendi vaates igal aastal puudu umbes 1400 tippspetsialisti ja 700 oskustöötajat, kelle vajadust Eesti tasemehariduse lõpetajad ei suuda katta. Välistööjõu kaasamine teatud ulatuses on möödapääsmatu, selgub värskest OSKA uuringust.

Aastal 2023 töötas Eestis kokku 66 400 välistöötajat, mis moodustas 9% aastasest koguhõivest. Perioodil 2019–2023 on välistöötajate arv Eesti tööturul peaaegu kahekordistunud. Ukraina sõjapõgeniketa oleks kasv olnud tõenäoliselt väiksem, kuigi juba 2021. aastaks oli välistööjõu osakaal kasvanud 7%-ni.

Töörände poliitika Eestis põhineb sisserände kvoodil (0,1% elanikkonnast) ja selle erisustel, kuid kvoot piirab üksnes kolmandate riikide kodanike tähtajalise elamisloaga töörännet, mis moodustas aastal 2023 vaid 12% tähtajalise elamisloaga Eestis viibivatest töötajatest.

“Lisaks töörändele ja rahvusvahelise kaitse saajate arvule mõjutavad Eesti tööturgu ka näiteks Euroopa Liidu sisene ränne, pereränne, õpiränne,” loetles OSKA uuringujuht Silja Lassur.

Välistööjõud Eestis 2023. aastal. Allikas: OSKA;  Maksu- ja Tolliameti töötamise registri ning  Politsei- ja Piirivalveameti andmed

“Eri eesmärkidel Eestisse tulnud inimesed täidavad tööturul erinevaid lünki,” rääkis Lassur. Ta tõi välja, et lühiajalise viibimisalusega töötatakse pigem oskustöö ja lihttöö ametitel. Rahvusvahelise kaitse saanutel on samuti kõige kergem siseneda tööturule lihttöö ja oskustöö kaudu, kus kohaliku keele oskus ei ole nõutud. Töötamise eesmärgil tulnutest on kolmandik tippspetsialistid. Samuti ELi kodanikud tulevad pigem tippspetsialisti ametikohale.

Tööjõudu jääb puudu

OSKA analüütik Andres Viia tõdes, et järgneval kümnendil vajadus välistööjõu järele pigem kasvab: „Eesti majanduse ja ühiskonna jätkusuutlik areng sõltub ühe olulise aspektina tööjõu kättesaadavusest ja kvaliteedist. Samas Eesti rahvastik vananeb ning tööturule sisenevate noorte arv ei kata tööturult lahkujate arvu.“

Viia tõdes, et riik saab tööjõupuudust leevendada erinevate meetmetega, sh hariduspoliitika, töötuse osakaalu vähendamise, kohaliku tööjõu oskuste ja kvalifikatsiooni tõstmise jms abil, ent sisemised ressursid on ikkagi piiratud ning välistööjõu kaasamine teatud ulatuses hädavajalik.

OSKA hinnangul jääb aastani 2035 Eesti tööturul igal aastal puudu umbes 1400 tippspetsialisti. Suurim tööjõupuudus on IKT, hariduse, tervishoiu ja töötleva tööstuse valdkondades. IKT ja töötleva tööstuse valdkonnas on puudujääki võimalik vähendada välistöötajatega.

Oskustöötajate osas jääb puudu 700 oskustöötajat aastas. Kui ei leita teisi lahendusi tööjõuvajaduse lahendamiseks, siis on vaja välistööjõudu veonduse ja laonduse sektoris, sotsiaalhoolekande valdkonnas ning töötlevas tööstuses.

Välistöötajate osakaal lihttööliste seas on praegu kõrge seoses Ukraina sõjapõgenikest hõivatutega, kelle osakaal 10 aasta perspektiivis eelduste kohaselt kahaneb. Samas peaks aga ka lihttööd aastatega vähemaks jääma, mistõttu praeguses mahus lihttöölisi tõenäoliselt sisse tuua ei ole vaja.

Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi töö ja võrdsuspoliitika asekantsleri Ulla Saare sõnul on OSKA raport hädavajalik selleks, et Eestis saaks kvalifitseeritud tööjõu teemal andmepõhist arutelu pidada.

 „Tööjõupuudus on pikalt olnud Eesti ettevõtete suur murekoht, ka hinnang oskustööjõu kättesaadavusele on Eestis EL-i võrdluses üks madalamaid. Riik saab probleemiga tegeleda mitmel viisil: abiks on sündimuse kasv, olemasoleva tööjõu täiend- ja ümberõpe ja tööjõu tootlikkuse kasv. Need pole aga kiired lahendused ning paljudes valdkondades on töökäte puudus juba praegu kriitiline. Välistööjõud võimaldaks neid tühimikke täita ja täiendada kohaliku tööjõu kompetentse,» selgitas Saar. 

Rändepoliitikas tuleb sätestada selged eesmärgid

OSKA uuringus tõdetakse, et Eesti rändepoliitika on killustatud, keeruline ja paljude erisustega, mistõttu on nii tööandjatel kui ka -rändajatel keeruline orienteeruda kõigis tingimustes.

Selleks, et edaspidi paremini suunata ja kasutada välistööjõudu Eesti tööturul, vajab töörändepoliitika tervikuna läbi vaatamist. Tarvis on luua töörändepoliitika ühtsed eesmärgid ja üldised põhimõtted, sh seosed teiste rändeliikidega. Töörändepoliitika võiks sätestada nii lühi- kui pikaajalised eesmärgid ja põhimõtted, mis vähendaks erisusi, kuid jätaks süsteemi piisavalt paindlikuks, et vajadusel teha korrektuure.

Tutvu OSKA uuringuga:  “Välistööjõu vajadus aastani 2035

Oskuste ning tööjõuvajaduse seire- ja prognoosisüsteemi OSKA uuringute koostamist korraldab SA Kutsekoda Euroopa Sotsiaalfondi vahenditest.