2023. aasta oktoobris kutsus Kutsesüsteemi suunajuht Maris Saarsalu ellu kovisioonid, mille eesmärk on anda kutse andjatele võimalus üksteise kogemusest õppida ning ühiselt aktuaalseid teemasid arutada. Kohtumistesari sai nimeks Kutse andjate mõttekoda. Järgmised kohtumised:
- Sügisel
Registreerumine ja osalemine
Mõttekojal saab osaleda aktiivse ja passiivse liikmena. Oma valiku saad teha registreerudes. Peale registreerimist saabub meilile kinnituskiri koos Zoomi lingiga. Kui meili ei saabu, palun kontrolli ka rämpskausta.
Kui osaled aktiivse liikmena. Palume, et:
- ühined Zoomiga 5 minutit varem;
- lülitad sisse kaamera;
- lisad oma nime ette A ja järele organisatsiooni (leia end osalejate nimekirjas, vajuta nime kõrval kolmele täpile ja vali rename);
- osaled aruteludes suuliselt.
Kui osaled passiivse liikmena. Palume, et:
- lülitad välja oma kaamera ja mikrofoni;
- lööd arutelus kaasa kirjalikult vestlusaknas.
Kokkuvõtted toimunud mõttekodadest
2025
Hindamisprotsess – järeltegevused | 20.05
Kuidas toetada hindajaid ja taotlejaid hindamise järel?
20.05.2025
Kogemusi jagas kinnisvarahindaja kutse andja Eesti Kinnisvara Hindajate Ühingu esindaja Gerli Jesaar.
Küsimused, mille osalejad hindasid abistavaks check-list’iks
- Hindajatelt kogutakse süsteemselt tagasisidet eksami korralduse ja sisu kohta.
- Pärast eksamit toimub hindajatega ühine arutelu kogemuste ja ettepanekute jagamiseks.
- Hindajate antud tagasisidet analüüsitakse ja arvesse võetakse eksami arendamisel.
- Hindamiskomisjoni liikmeid teavitatakse taotleja kaebamis- ja vaidlustamisõigustest.
- Taotlejale antakse tagasiside, mis peegeldab tema kompetentsuse hetkeseisu.
- Taotlejale antakse soovitusi, kuidas oma kompetentsust tõsta ja edasi liikuda või kutset uuesti taotleda.
- Taotlejalt küsitakse eksami kohta tagasisidet – kas suuliselt või kirjalikul vormil.
- Taotlejat teavitatakse, kuidas ja kellele saab esitada kaebuse või vaide, kui ta ei nõustu tehtud otsusega.
- Kutse andja analüüsib eksami tulemusi ja ebaõnnestumise põhjuseid ning otsustab selle põhjal, kas eksami ülesandeid või hindamiskriteeriume on vaja muuta.
Oleme väga tänulikud tagasiside eest kevadhooajale
Hindamisprotsessi keskne osa – eksamisituatsioon | 22.04
Kuidas toetada hindajaid ja taotlejaid hindamisprotsessi keskmes olevas eksamisituatsioonis?
22.04.2025
Kogemusi jagas Virge Sütt Eesti Elektritööde Ettevõtjate Liidust ehitiste elektriku 3. ja 4. taseme kutseeksamitelt
Hindajate toetamine
- Rollid ja ülesanded. Eksamipäeval saabuvad hindajad kohale varem ning jaotavad rollid ja jagavad ülesanded. Veel kord vaadatakse koos üle hindamisjuhend.
- Oma loodud süsteemis on lihtsam hinnata. Kutseeksami sisu ja vormi on kujundanud tänased hindajad ise. See loob aluse hindaja kindlustundele ja välistab olukorra, kus ta võiks hindamisel ebakindlust kogeda.
- Abiks on kontroll-lehed. Eksami praktiline osa sisaldab erinevaid ülesandevariante. Kontroll-lehtedel on välja toodud kõik vastuvõetavad lahendused, aidates sellega ennetada arusaamatusi hindamisel ja tagada hindamise ühtsuse.
- Individuaalne hindamisleht. Igal hindajal on oma hindamisleht, kus on selgelt välja toodud, mida praktilise ülesande sooritamise juures hinnatakse.
- Objektiivse ja läbipaistva otsuse tagamiseks vaatavad üks ühele toimunud hindamisel küsitavusi tekitanud juhtumi üle ka teised hindamiskomisjoni liikmed.
Taotleja toetamine
- Ärevuse maandamine. Taotlejatele on saadetud eelnevalt kogu vajalik info ning antud võimalus esitada täiendavaid küsimusi. Kohale palutakse tulla varem, et taotleja jõuaks situatsiooni sisse elada.
- Selged juhised kohapeal. Info katavad hindamiskomisjoni liikmed vastavalt oma eelnevalt kokku lepitud rollile. Muu hulgas teavitatakse, kust saab vajadusel vett, kus asub tualettruum ning kuhu pöörduda tervisemurede korral.
- Juhiste kordamine. Inimesed talletavad infot erinevalt ning võib juhtuda, et kontekstiväliselt dokumentidega tutvumisel fookus hajub. Seepärast on juhised toodud sisse ka eksamisituatsiooni – eksami struktuur käiakse kohapeal veel kord üle.
- Eksamiosade vahepealne aeg. Kui elektroonilise testi tulemus on positiivne, suunatakse taotleja edasi praktilise osa sooritamisele. Teda juhendatakse, kus vahepeal oodata. Praktilise osa toimumiskoha (ruumi number) ja algusaja info avaldatakse testi läbiviimise klassiruumi tahvlil.
- Praktiline töö. Enne praktilise töö algust tutvub taotleja juhendiga ning allkirjastab selle kinnitamaks, et on sisust aru saanud. Kohapeal vaadatakse üle töö käik ja korralduslik info, sh veendutakse, et taotlejal on kaasas isikukaitsevahendid ja tööriistad.
- Hindamine ja tagasiside. Kui taotleja on praktilise töö lõpetanud, juhendatakse teda, kuhu jääda hindamist ootama. Hindamise ajaks kutsutakse taotleja(d) tagasi eksamiruumi, kus antakse tagasisidet kohe hindamisprotsessi käigus.
Abi
Hindamisprotsessi esimene etapp – ettevalmistus | 18.03
Millised on hindajaid ja taotlejaid toetavad tegevused hindamisprotsessi ettevalmistavas etapis?
18.03.2025
Kutseeksamiks ettevalmistumine Eesti Õpetajate Liidu näitel
- Tagada tuleks kutse andja ja taotleja samal lehel viibimine – ülevaade hindamisprotsessist, mõisted ja terminoloogia, abistavad näidised.
- Taotlusvoorule eelnev seminaride sari aitab taotlejatel paremini mõista, millega ja kuidas oma kompetentse tõendada iga kompetentsi lõikes.
- Eksamijärgne tagasiside ja analüüs on abiks edasiste, nii sama kui ka järgmise taseme eksamite ettevalmistusel nii taotleja kui ka hindaja toetamiseks.
Abi
Kvaliteetne hindamisprotsess | 18.02
Hindamisprotsess, kus nii taotleja kui ka hindaja tunnevad end kuulduna ja mõistetuna – isegi siis, kui hindamise tulemus ei ole positiivne
18.02.2025
Eksami eel
- Hindamiskriteerium kirjeldab hindamismeetodiga tõendatavate teadmiste ja oskuste oodatavat taset ning ulatust. Hindamiskriteerium on sõnastatud õpiväljundite alusel, kuid oluliselt suurema detailsusega.
- Selgelt sõnastatud protsessi eesmärgid.
- Taotlejale arusaadavalt koostatud hindamismaterjalid.
- Taotleja toetamine taotluse esitamise protsessis.
- Infopäev kutse taotlejatele, mis annab taotlejale kindlustunde taotluse esitamise protsessis.
- Hindajate koolitamine.
- Võimalus oma portfooliot vms täiendada enne hindamist.
- Sobivate meetodite valik, sh hindamiskomisjon eelnevalt arutab, mis konkreetsele hinnatavale sobib.
Eksami ajal
- Oskuslik küsimuste esitamine.
- Taotleja on protsessis (vestlusel) aktiivne pool ning hindaja tähelepanelik kuulaja.
- Kompetentsipõhine, taotlejat toetav vestlus.
- Vestlusel kindel struktuur, loogiline ja arusaadav.
- Taotlejate võrdne kohtlemine.
- Pingevabad hindajad.
Eksami järel
- Konstruktiivne tagasiside taotlejale, tema tugevuste ja arenguvõimaluste väljatoomine.
- Testi küsimuste analüüs.
- Hindajate ühine arutelu peale eksamit, millele pöörata tähelepanu edasistel koolitustel.
2024
Kutse andjate mõttekoda Nelijärvel | 10-11.10
Kutse andjate mõttekoda Nelijärvel
10-11.10.2024
Abi
- Kutse andja näidisleht (nõuded kutse andmisega seotud informatsioonile)
- Kutse andmise protsess (Kutsekoda)
- Kutse andmise protsess (Rahvusarhiiv)
- Kutse taotlemise avaldus ja selle nõuetele vastavuse hindamine
- Kutse taotleja hindamisele lubamine
- Hindamine ja kutse andmise otsus, õiguspärane haldusakt
- Vaie, vaide menetlemine, nõuded vormile
Dokumendihaldus – segadusest selguse suunas | 16.04
Dokumendihaldus – segadusest selguse suunas
16.04.2024
- Kutse andja peab säilitama kõik kutse andmisega seotud tegevuse käigus saadud ja loodud dokumendid. Hea ülevaate nendest tagab selge dokumentide loetelu.
- Dokumentidega toimetamist hõlbustab korrastatud dokumendikogu, kus failide nimed võiks anda selgelt aimu sisust ja loomise ajast, mille abil saavutada failidele soovitud kuvamisjärjestus.
- Säilitustähtaja lähenedes eraldatakse dokumendid hävitamiseks. Digitaalsete dokumentide hävitamisel peab olema kindel, et fail kustutatakse igalt poolt, sh prügikastist. Muu hulgas tuleb hävitada kõik seotud meilivahetused või allalaadimised.
Abi
- Kutsekoja dokumentide säilitamise kord
- Rahvusarhiivi koduleht
- Täiendav materjal saadetud meilile 19.04.2024
Andmekaitse – nüansirikas teema, mis vajab hoolt ja tähelepanu | 19.03
Andmekaitse – nüansirikas teema, mis vajab hoolt ja tähelepanu
19.03.2024
- Isikuandmete töötlemine on igasugune isikuandmetega tehtav toiming, sealhulgas andmete kogumine, salvestamine, korrastamine, muutmine, kasutamine, avalikustamine, andmetele juurdepääsu võimaldamine, päringute ja väljavõtete tegemine, edastamine, kustutamine, säilitamine.
- Kutse taotleja käest ei pea küsima nõusolekut nende andmete kogumiseks, mis on kutse andmise korrast tulenevalt vältimatult vajalikud, kuid teavitada tuleb isikuandmete töötlemise tingimustest.
- Eraldi nõusolekut on vaja küsida nende tegevuste osas, mis ei ole otseselt vajalikud kutse andmiseks.
- Oluline on jälgida isikuandmete säilitamise tähtaega ning andmeid hävitades veenduda, et need oleks jäädavalt kustutatud ka arvuti vahemälust, serverist jne.
Kutse andmise protsessi optimeerimine – väljakutsed ja võimalused | 20.02
Kutse andmise protsessi optimeerimine – väljakutsed ja võimalused
20.02.2024
- Kutsestandard, mille alusel kutset antakse on selgelt sõnastatud, aja- ja asjakohane.
- Kutse andja kutse andmist korraldava isiku ning kutse- ja hindamiskomisjoni tööjaotus on selge ning ei ole dubleeriv.
- Kutse taotlemise kvalifikatsiooninõuded haridusele ja töökogemusele on taotlejale arusaadavad ja ei kutsu esile täiendavat selgitusvajadust.
- Rakendatav hindamismeetod või nende kombinatsioon on asjakohane ja piisav, ei toimu „ülevõlli hindamist“.
- Hindamiskomisjoni tööks vajalikud dokumendivormi põhjad on välja töötatud ja hindajad kasutavad neid oma töös.
- Kutsekomisjoni tööks vajalikud dokumendivormi põhjad on välja töötatud ja kutsekomisjon kasutab neid oma töös, sh kutse andmise-, mitte andmise otsus.
- E-keskkond on kasutusel
- kutseeksami korraldamiseks, sh taotlusdokumentide vastuvõtmiseks ja menetlemiseks;
- hindamiskomisjoni ja kutsekomisjoni töö korraldamiseks, sh hindamis ja kutsekomisjoni otsuste formuleerumist kuni allkirjastamiseni;
- taotleja kompetentsuse hindamiseks, sh praktilise töö või testide tegemiseks või vestluse või muud eksamiosa läbiviimiseks.
Veebileht kui kutse andja visiitkaart | 23.01
Veebileht kui kutse andja visiitkaart
23.01.2024
- Külastaja kaardistamine
- Mõtle, kes sinu lehte külastab ja millistele küsimustele ta vastuseid võib otsida. Pane need küsimused kirja.
- Info töötlemine
- Liigita kogu olemasolev (korduv) informatsioon sobiva küsimuse alla ja koonda üheks tervikuks, korrastades teksti lihtsaid sõnu ja lühikesi lauseid kasutades.
- Asenda küsimused pealkirjadega võimalikult täpselt, lähtudes sisust. Pikema teksti puhul kasuta alapealkirju või too olulised mõtted pealkirja all välja rõhutatud punktidena.
- Loo hierarhia ja liigenda
- Läbimõeldud liigendus kiirendab parasjagu huvipakkuva sisu leidmist.
- Loo hierarhia, järjestades info vastavalt, mis on olulisem, mis vähemoluline. Kui mõni teema hargneb võrdse olulisusega ühikuteks, tasub mõelda horisontaalsele lahendusele.
Abi
- Juhendavad slaidid
- Õppevideo:
2023
Kutse taotleja toetamine protsessi eri etappides | 28.11
Kutse taotleja toetamine protsessi eri etappides
28.11.2023
Kovisioonil kõlanud ideed kutse taotleja toetamiseks
- Hästi leitav info kodulehel, sh kutse taotlemise protsessi visualiseering ja korduma kippuvate küsimuste rubriik
- Kiiresti leitav kutsekoordinaatori telefon kodulehel
- Infotunnid ja -seminarid enne eksamit, avatud mikrofoni formaat
- Eksamijärgsed vestlused, tagasiside kogumine ja jagamine, sh hindamiskomisjoni soovituste edastamine taotlejale
- Näidiseksam keskkonnas, mis on päris eksamile võimalikult sarnane
- Õpimappide ja portfooliote koostamist juhendavad Moodli kursused
- Individuaalne nõustamine, esitatud dokumentides puudustele tähelepanu juhtimine ja parandamisvõimaluse andmine
- Erivajaduse märkimise võimalus eksamitaotluses
Kutse populariseerimine | 17.10
Kutse populariseerimine
17.10.2023
Kutse andja võimalused kutse populariseerimisel:
- pakkuda asutustele, ülikoolidele, kohalikele omavalitsustele, et kutse andja tuleb oma valdkonna kutsetest rääkima
- teavitada üliõpilasi selgemalt võimalusest kutse omandada ning selgitada ka kutse taastõendamise olulisusest
- näidata avaramat pilti sellest, millised võimalused kutsetunnistuse olemasolul avanevad, sh rahvusvahelistes projektides ja võistlustel osalemise võimalus
- kaasata kutsekomisjoni noori, eriala esindajate järgmist põlvkonda, Eesti eri piirkondadest
- korraldada kutsevõistlusi ning võtta neil osalemist kutseeksamil arvesse. Kui eksam ja võistlus on sisuliselt sarnased, saab võistluse võitja kutseeksamist vabastada
- teha intervjuusid värskelt kutse omandanutega (sh kuulsustega, kui neid sekka satub), et nemad selgitaks, mis põhjusel nad kutse taotlemise ette võtsid, millist lisandväärtust see annab
- kutse andjal luua atraktiivne ja selgete sõnumitega koduleht, välja tuua kutsetunnistuse olulisus ja kasu ning kirjutada lahti taotlemise protsess
- korraldada tunnustusüritusi kutse taotlejatele
- anda kutsetunnistuse omanikele võimalus osaleda konkurssidel ja hangetes
- videotutvustused, tutvustamised seminaridel, konverentsidel
- jagada infot tööandjatest, kes propageerivad kutseid (nt maksavad kutsetunnistuse omanikele natuke suuremat tasu)
- tõsta tööandjate teadlikkust kutsetunnistuse olulisusest ja võimalustest kutse andja jaoks