Kutse andjate mõttekojal Eesti Õpetajate Liidu praktikaid jaganud Margit Timakovi hinnangul tagab põhjalik ettevalmistus selle, et nii taotlejal kui ka hindajal on ühene arusaam hindamisprotsessist. Samuti on iga eksami lõppu markeeriv tagasiside teatud mõttes järgmist eksamit ettevalmistav tegevus.
Eelmisel mõttekoja kohtumisel vaadeldi hindamisprotsessi kvaliteedi tõstmist selle kolmes etapis – eksami eel, ajal ja järel – , kuid selgeks sai, et kõik osad nõuavad eraldi tähelepanu. Seekordsel kohtumisel avas Tallinna Ühisgümnaasiumi õppejuht ja kutse andja esindaja Margit Timakov õpetajate kutse andmist ettevalmistava etapi praktikaid. Jagatu võib koondada järgmisteks mõteteks:
- Tagada tuleks kutse andja ja taotleja samal lehel viibimine – ülevaade hindamisprotsessist, mõisted ja terminoloogia, abistavad näidised.
- Taotlusvoorule eelnev seminaride sari aitab taotlejatel paremini mõista, millega ja kuidas oma kompetentse tõendada iga kompetentsi lõikes.
- Eksamijärgne tagasiside ja analüüs on abiks edasiste, nii sama kui ka järgmise taseme eksamite ettevalmistusel nii taotleja kui ka hindaja toetamiseks.
Ühel lehel, ühise eesmärgi suunas
Margit rõhutas, et taotleja vajab hindamisprotsessist selget arusaamist, sõltumata taotletavast kutsetasemest. Selleks on õpetajate liidu kodulehel kutse taotlemise viie sammu näol toodud välja protsessi etapid ning avatud on mõisteid ja termineid. „Näiteks, kui me räägime meile arusaadavate terminitega – kompetentsid ja alakompetentsid –, et mis need tegelikult siis on. Või et kutsetunnistuse taotlemine ei ole kutse taotlemine, need on erinevad terminid,“ selgitas ta.
Kogemusi jagades kasutas Margit ka lauset “kui on väide, olgu näide”, mis peegeldab olukordi, kus kutse taotlejal justkui on kompetents, kuid tõendust sellele ei ole või ei osata välja tuua. Sestap on kodulehel juhend, millisel kujul esitada portfoolio, mida see peab sisaldama ning kuidas ja millega sobib kompetentse tõendada. Ta lisas, et sellisel moel on võimalik ka vaiete puhul millelegi viidata, ent seejuures jälgitakse, et nõuded ei oleks liialt piiravad ning standard ei välista eripära.
Infoseminarid
Enne taotlusvooru toimuvad kutse taotlejate jaoks infoseminarid, mida on kokku neli ning igas neis võtab kutsekoordinaator ette ühe kompetentsi, millesse süveneda. Kohtumistel tuuakse veel kord välja, kuidas üht või teist kompetentsi tõendada ning taotlejal on võimalus saada vastus kõigile küsimustele.
Tagasiside järgmiste eksamite ettevalmistuseks
Margit tunnistas, et tagasiside justkui ei haaku ettevalmistuse teemaga, kuid nemad kasutavad seda ära järgmiste eksamite ettevalmistuses nii taotleja kui ka hindaja toetamiseks. Osa küsimusi puudutavad taotleja eneserefleksiooni ettevalmistusprotsessis, mis aitab mõista tema motivatsiooni ning profileerida järgmise kutsetaseme eksamiks. “Meil on vanemõpetajad ja meisterõpetajad – nende eksami lõpp kujuneb tegelikult ju nende taastõendamise alguseks, nii et teatud mõttes on see nende jaoks järgmise eksami eelne tegevus,” selgitas ta. Samuti on taotlejal võimalik hinnata kogu kutse taotlemise protsessi selle erinevates etappides ning need vastused suunavad hindajaid ja kutse andjat üle vaatama, kus võib veel olla infoauke või teisiti mõistmist ning kuidas eksamite läbiviimist vajadusel parendada.
Tegevused hindajate toetamiseks
Komisjone koostades püütakse Eesti Õpetajate Liidus jälgida, et töö kvaliteet oleks komisjonideüleselt ühtlane ning hindamine taotleja jaoks erinevaid kutsetasemeid taotledes sarnane. Margit tõi välja rida tegevusi hindajate töö toetamiseks, rõhutades, et kokkuhoidvas kogukonnas on suur kaal üksteise toetamisel ühistel kohtumistel.
Hindajaid toetavad tegevused:
- Kirjalik materjal väljaõppeks ning komisjonide kohtumised, kus vanemad liikmed jagavad kogemusi uutega.
- Koolitus kord aastas.
- Keskmiselt neli kohtumist enne iga taotlusvooru, kus käiakse üle näiteks, kuidas dokumente pilve lisada ja kuidas neid nimetada.
- Toetav kirjavahetus eksami eel ja järel, kokkuvõtted igast hindamisprotsessist.
- Hindajate tagasisideküsimustik.
Väljakutse on leida häid hindajaid, kel jaguks selleks aega, ent samas on hindajate puhul tunda teatavat uhkust olla osa niivõrd tänuväärse ameti pidajate kujundamises.
Arendustest rääkides lisas Margit, et hindajate suunal on praegu koostamisel hindaja ABC, mida saavad nii uuemad kui vanemad liikmed igal ajal meeldetuletuseks üle vaadata. Mõttekoja kohtumiselt võttis ta kaasa idee pakkuda taotlejatele kogemuslugusid hindamisprotsessi läbiteinutelt.
Loe eelmise kohtumise kokkuvõtet:
-
Hindamisprotsess ei ole üksnes eksamisituatsioon
Eksamit võiks vaadelda kui ühte punkti hindamisprotsessi sirgel, mis algab ettevalmistuse ja ootuste sõnastamisega ning lõpeb tagasiside ja edasiseks arenguks juhiste andmisega nii kutse taotlejale kui ka hindajatele.