Skip to content
Skip to content
Esileht » Õpimärkide tulevik ja tööandjate valmisolek neid rakendada 

Õpimärkide tulevik ja tööandjate valmisolek neid rakendada 

Ülle Pind, Eesti Personalijuhtimise Ühingu liige, personalijuht ja koolitaja, jagas viimasel Europassi kommikul oma mõtteid hariduse ja töömaailma seostest, toonitades, et praegune areng haridussektoris ja tööandjate valmisolek õpimärkide kasutamiseks ei ole veel täielikult kooskõlas.

Tema hinnangul ei ole tööandjad valmis oma töötajate ja tööle kandideerijate õpimärke tõsiselt arvesse võtma, kuigi töötajad ise on muutunud avatumaks ja teadlikumaks sellest võimalusest. 

Õpimärk (open badge) on graafiline digitaalne märk, mis tõestab mingi oskuse, õiguse või saavutuse omandamist. Sisuliselt koosneb üks õpimärk hulga digitaalsetest andmetest, mis tõendavad teatud oskuse omandamist, näitavad märgi väljaandjat, selle aegumist jne.

Haridussüsteem ei suuda piisavalt kiiresti kohaneda tööturu vajadustega – töökohtadel tekivad pidevalt uued ootused ja seetõttu ei suuda õppeasutused koolitada töömaailmale n-ö valmis spetsialiste. Koolitussektor ja tööandjad peavad rohkem koostööd tegema, et arendada töötajatele vajalikke oskusi ning luua õpivõimalusi, mis vastaksid töömaailma vajadustele. Näiteks mikrokraadiprogrammid on praeguseks saanud positiivse vastuvõtu nii töötajatelt, kes sellega võimalusega esimesena kaasa läksid, kui ka tööandjatelt. Ülle Pinna hinnangul on inimesed ise saanud rohkem teadlikuks vajadusest pidevalt õppida, et tagada oma tööalane konkurentsivõime. 

Õpimärkide kasutamine annab töötajatele võimaluse tõendada oma oskusi ja teadmisi, samas kui tööandjad võivad need märgid hindamata jätta. Ülle Pind rõhutas, et töötajate seas kasvav huvi õpimärkide vastu võiks olla uus liikuma panev jõud, mis toob muudatused ka tööandjate seas. Kõige olulisem on arendada paindlikkust ja kohanemisvõimet, et mitte jääda mineviku mudelitesse, kus töötajad püsisid pidevalt samal positsioonil. 

Anton Hansen Tammsaare on öelnud: „Kui me iseennast tunneksime, siis oleks meil enestel ja ka võõrastel meiega palju kergem.” ja “Kui inimene tahab, et tast enamat kasu oleks, peab ta selleks midagi tegema.“ Need tsitaadid toovad hästi esile selle, et töötajad, kes ise teadvustavad oma oskusi ja arenguvajadust, suudavad tööturu muutustega kiiremini kohaneda ja leida uusi võimalusi. Haridussüsteemil ja tööandjatel tuleb olla valmis nende muutustega arvestama ja paindlikult kohanema. 

Üldiselt paistab, et tööturu muutuste ja hariduse kohandumise kiirus on ebavõrdsed. Ülle Pind näeb suurt potentsiaali õpimärkide, mikrokraadide ja paindliku hariduse mudelite ühendamises, et luua tööturule tasakaalu ja võimalusi töötajate arenguks ning konkurentsivõimeks.  

Ülle Pind esitlus Muutunud tööelu ja digitaalne eneseteostus 

Europass on töötajatele ja tööle kandideerijatele kasulik tööriist, kuna see võimaldab neil esitleda oma saavutusi ja oskusi struktureeritud ja usaldusväärses vormis. Õpimärgid, mikrokraadid ja muud tunnistused, mida töötajad on saanud erinevatelt platvormidelt, saab koondada ühte kohta, muutes need kergesti jagatavaks tööandjatele. See annab töötajatele võimaluse oma arengut ja õpivõimekust selgelt ja visuaalselt tutvustada, tõstes nende konkurentsivõimet tööturul. Europass pakub paindlikkust, kuna konto omanik saab ise otsustada, milliseid andmeid jagada ja kellega, tagades nii turvalisuse ja kontrolli oma professionaalsete saavutuste üle. Lisaks sellele aitab Europass töötajatel oma õpimärkide ja mikrokraadide kaudu tõendada oma pidevat õppimist ja arengut, mis on oluline omadus kiiresti arenevates valdkondades ja tööturul, kus kohanemisvõime on järjest olulisem.


Loe lisaks:

Õpimärkide kasutamine kõrghariduses aitab õppijal mõista oma pingutuse piisavust 

Õpimärkide ja mängustamise kasutamine õppetöös aitab tõsta motivatsiooni